Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hoe het gebed moet worden uitgevoerd

Tenaei hatefila  תְּנָאֵי הַתְּפִלָּה
 
Volgens de opinie van onze profeten en onze geloofsleraren, heeft gebed dat is uitgevoerd als louter ritueel geen betekenis. Alleen oprecht gebed heeft betekenis. God, die onze harten schiep en die onze gedachten kent, heeft ons gebed niet nodig. God oordeelt ons niet op basis van ons extern gedrag, maar Hij oordeelt ons op basis van ons intern gedrag, dat wil zeggen op basis van onze ideeën en gedachten, zoals is geschreven:
 
De mens kijkt naar het uiterlijk, maar de Eeuwige kijkt naar het hart. (1 Sam. 16:7)
 
Onze geloofsleraren drukken deze waarheid uit met het volgende gezegde:
 
Gebed zonder een les is als een lichaam zonder ziel.
 
Het is beter om niet te bidden dan om alleen formeel, hypocriet en onoprecht te bidden.
Men zou niet in de synagoge moeten komen als hij/zij niet in staat is om volledig geconcentreerd te bidden en oprecht de eigen gevoelens te belijden aan God. Degene die bidt zonder concentratie en zonder een oprecht hart, zondigt, omdat hij/zij andere biddende mensen bedriegt. Dus degene die niet bidt, zondigt en bedriegt tenminste niet.
 
pozice.jpg
 
Gedurende het gebed moet men vroom en volledig geconcentreerd zijn en hij/zij moet in diepe eerbied buigen voor God.
Men moet niet vergeten dat hij/zij voor de Koning van de Hemel staat, die al onze gedachten kent. Wij bidden niet voor God, maar voor onszelf.
 
Gebed brengt ons groot voordeel als het uit het hart komt. In gebed herdenken we de grootheid van de Schepper en daarom helpt het ons ook in spirituele overpeinzing. Spirituele meditatie geeft ons de gelegenheid onze eigen onbeduidendheid en sterfelijkheid te (h)erkennen. Op deze wijze leidt gebed ons tot de erkenning van onze onvolkomenheden en temt onze arrogantie, verzacht ons hart, helpt ons onze verdorven moraal te verbeteren en sterkt in ons hart geloof, hoop en liefde voor God.
 
Hier wordt genoemd het gebed van de profeet Jesaja:
 
En wanneer jullie voor Mij verschijnen - wie heeft je gevraagd Mijn voorhoven plat te lopen? (Jes. 1:12)
 
Wanneer jullie je handen opheffen, wend Ik mijn ogen af; ook als je aanhoudend bidt, luister Ik niet.
Aan jullie handen kleeft bloed! Was je, reinig je, maak een eind aan je misdaden, Ik kan ze niet meer zien. Vermijd alle kwaad en leer goed te doen. Zoek het recht, bevrijd de onderdrukten, bied wezen bescherming, sta weduwen bij. (Jes. 1:15-17)
 
Hier kunnen we zien dat gebed zonder goede intentie niet wordt geaccepteerd door God; gebed moet worden vergezeld van goede intenties. In deze verzen spreekt de profeet Jesaja in de naam van God tegen zijn tijdgenoten:
 
De Eeuwige zegt: Omdat dit volk Mij naar de mond praat, Mij slechts met de lippen dient, terwijl hun hart ver bij Mij vandaan is; omdat hun ontzag voor Mij louter plicht is, slechts aangeleerd en door mensen opgelegd - daarom zal Ik opnieuw wonderen verrichten voor dit volk, indrukwekkende wonderen en grootse daden. De wijsheid van wijzen zal hun dan niet baten, het verstand van verstandigen houdt zich verborgen. (Jes. 29:13-14)
 
Over de voordelen van oprechte gebeden informeert ons Koning David:
 
Allen die Hem aanroepen is de Eeuwige nabij, die Hem roepen in waarheid.
Hij vervult het verlangen van wie hem vrezen, Hij hoort hun geroep en redt hen.
(Psalm 145:18-19)
 
Vanuit de genoemde verzen in de Heilige Schrift kunnen we zien dat de hoofdrol in het gebed is: aandacht, vroomheid en concentratie van de geest. Het belangrijkst is de kwaliteit van het gebed, niet de kwantiteit. Dus een kort maar oprecht gebed, geuit in volle concentratie, heeft een groter belang en is een groter genot voor God dan een lang gebed, wat onoprecht, mechanisch en uitgesproken is zonder innerlijke concentratie.
 
Daarom is het beter om kort, maar oprecht en aandachtig te bidden.
 
Een gezegde vertelt ons:
 
Het is beter een beetje, maar intens te bidden dan veel zonder concentratie.
 
Aandacht en concentratie van de geest is alleen mogelijk als men de betekenis begrijpt van wat hij/zij zegt.
Daarom is het noodzakelijk de betekenis te begrijpen van de voorgelezen gebeden. 1)
 
Helaas voor ons, hebben we erg weinig tijd om bijbels Hebreeuws te onderwijzen, dus zijn er maar weinig mensen die bijbels Hebreeuws perfect onder de knie hebben, en is er maar een klein aantal mensen die in staat zijn om de betekenis van onze gebeden te begrijpen, die in deze taal zijn. (Geschreven in het jaar 1890)
 
 
1) Om deze reden heeft de schrijver van dit boek een kort gebed samengesteld, wat aan het eind van het boek geplaatst wordt, samen met de Engelse vertaling.